Paragon z kasy fiskalnej jak dlugo nalezy go przetrzymywac

Paragon z kasy fiskalnej novitus lupo jest dokumentem bardzo ważnym i dla przedsiębiorcy i dla klienta. Ci pierwsi mają obowiązek wystawiania takich dowodów sprzedaży, ci drudzy powinni za każdym razem zabierać ze sobą paragon.

Niestety, większość z nas na paragony nie zwraca większej uwagi, co w wielu przypadkach może mieć przykre konsekwencje. Jak długo powinniśmy przetrzymywać takie wydruki z kas fiskalnych i w jakich okolicznościach mogą się one nam przydać?

W przypadku przedsiębiorców sprawa jest dość prosta. Kopie paragonów powinni oni przechowywać przez 5 lat-na wypadek kontroli z Urzędu Skarbowego. Po co jednak taki dokument klientowi?
Ten niewielki skrawek papieru w wielu przypadkach może mieć ogromne znaczenie. Jeśli znamy ważność paragonu z kasy fiskalnej i wiemy, w jaki sposób odpowiednio przechowywać taki dokument, możemy sporo zyskać. Dotyczy to przede wszystkim tych sytuacji, w których chcemy zareklamować kupiony towar lub zwrócić go i odebrać swe pieniądze. W takim przypadku sprzedawca zażąda od nas okazania paragonu-potwierdzenia reklamowanej transakcji. O jakich terminach musimy pamiętać w chwili, gdy paragon ma nam pomagać w składaniu reklamacji? Jeśli kupujemy artykuły spożywcze, problemy związane z nimi możemy zgłosić do 3 dni. Znacznie dłużej powinniśmy przechowywać te paragony, które są dokumentem zakupu ubrań, obuwia, mebli lub sprzętu RTV. Tu prawo daje nam aż 24 miesiące na wykrycie wady i na zgłoszenie reklamacji. Oczywiście w chwili, gdy nie będziemy posiadać paragonu, nasza reklamacja nie zostanie przyjęta. Im większa wartość reklamowanego towaru, tym większa strata związana z brakiem dokumentu potwierdzającego taką sprzedaż.

Pamiętajmy zatem o paragonach, które sprzedawca musi nam wręczyć podczas zakupów. Pamiętajmy też o tym, by dokumenty takie przechowywać w odpowiedni sposób. Możemy przygotować koperty, w których będziemy gromadzić paragony w kolejności chronologicznej, możemy przeznaczyć na ten cel specjalne pudełko. Ważne, by dokument potwierdzający dokonane przez nas transakcje był przechowywany tak długo, jak długo może stać się podstawą do złożenia reklamacji.


POLKAS
Pasternik 94, 31-354 Kraków
12 634 05 44
http://www.polkas.pl